Sirvin siin koopiaid Lea päevikust ja püüan aastatega siledaks kulunud ajukoorelt lähimineviku bitte välja manada.
09.11.2009
Hommik algas tavapäraselt paiku 6 koorilaulutaustaga Anju "kellakuuelauluga":
"Käes on hommik, sa tõuse ülesse,
kuula kuke laulu ja mine pissile"
Mainimisväärne on, et punt kohalikke giide, kes on sellele standardmarsruudile külaarhitektuuri sulanduvad guesthausid ehitanud, on teinud turistile samasse ka peldikud. Jumalast ausad, bambusest, laudadest ja laineplekist kokku klopsitud, küll mõnede piilupragudega poisikeste jaoks, aga seda põnevam naistel ja väärt värk ikkagi.
Ja loomulikult ei jätnud me ka hommikul kasutamata kanalisatsioonitorust, ojast ja looduslikust basseinist improviseeritud looduslikku SPAd (vt eelmist peatükki)- öösel tekkinud higi ja mustuse peab korralik turist hommikul ikka romantiliselt maha pesema.
Tänasesse päevaplaani tuli eile muudatus. Kuna naaberkülas suri paar päeva tagasi üks vana naine ja matus on täna, siis tuleb meil täna puhkepäev, st edasi me ei matka. Pärast Vennatapusõda, Laulupidu ja Seataputseremooniat ühes naaberkülas, Panjak'es (meie Sadraki koduküla), läheme teise naaberkülla, kus venitatakse põletusmatusega niikaua, kuni 4 turisti on ka kohale jõudnud. Tõotab tulla kultuurist tiine päev.
Võsast tuli välja rohuseelikus palja ülakehaga kenake noor naine, hakkas kujutletavat põldu harima. Siis hiilis teiselt poolt põõsastest välja sõjamaalingus, ja ka rahvariietes e paljas mees, piiiikk oda käes, jooksis naiseni ja hakkas teda oma põõsastesse tirima.
Nüüd avanes pais ka naisevarga poolses võsas. Ka sealt kargas sõjatandrile mõlemasooline, sarnane ja võrdse relvastusega sõjavägi. Odad ja vibunooled lendasid (mängult), ühendkoorid kisasid ja möirgasid, naised ja lapsed ähvardasid vaenlasi suu ja kätega. Kord taganes üks ja teine pool tungis peale, siis pööras sõjajumal oma muutlikku palet ja õnn pöördus teisele poole. Niimoodi mitu korda.
Ega ma palju emotsioonide, miimika ja retoorika peensustesse süüvida jõudnudki, olin kadreerimisega ametis ja püüdsin oma valge naha ja fotoaparaadiga keset sõjatandrit märkamatuks ning puutumatuks jääda.
Loodan, et sõbrad said sellest rohkem osa ja lisavad hiljem siia midagi. Eks ju?!
Aga äkitselt oli sõda läbi. Kuidas ja millise tulemusega, jäi mul nägemata, ju mul objektiiv oli sel ajal valesse suunda keeratud.
Lahkusime sõjatandrilt ühise sõbraliku perena külla tagasi. Lapsed ja naised said kommionudelt ja -tädidelt pulgakommi. Kogu rahvas kogunes küla keskele platsile. Siin oli juba suur tuleriit üles laotud, väikese lapse pea suurused kivid küpsetamiseks sees. Kõrvale oli kaevatud meetrilaiune ja poole sügavune auk, põhi ning küljed rohtude ja lehtedega kaetud. Pealik süütas 30 sekundiga sisuliselt mitte millestki tule- lühike kuiv bambuskepp, sellele 1,5 tiiru jäme kiud bambusvarrest ümber (niiöelda nöör), kõrvale kuiva heina, nühkis mõned korrad bambuskiudu ümber kepi ja tossaski, väike tuul nina alt lisaks ja lõke põles.
Kuumad kivid, kiht vaherohtu, kiht söögiks ja maitsestamiseks, vaherohtu, kuumad kivid, vaherohi, kiht söögiks jne. Ja siis põrsas, kellest oli saanud sisikonnata pinnalaotus koos maitsetaimedega ka otsa, veel vaherohtu, tulised kivid, jälle rohtu ning lõpuks koormakate tihedalt kogu kuhjale ümber ja nööridega kinni.
Ahi oli valmis ja piduroog küpsemas.
Mina piirdusin kivikirvega, mis lagunes muuseas juba selajakotis kandmisest ära. Naised piirdusid ehetega, nagu ikka. Vaid Anu, kes peab veel kaasavarale mõtlema, ostis lisaks naiste traditsioonilise laubarihmaga koti.
Siis peeti maha küla välkkoosolek 4 valge vaatlejaga ning Sadrakust külalisettekandjaga. Pealiku käes oleva suure tabeli ja hulga nimede-numbritega kaustikust ning pikast jutust võis aimata, et räägitakse vist ühiskassa ja residentide majanduslikust olevikust ja tulevikust ning tänase Seavõitlusfestivali tulude jagamisest.
See kindlustaks loodetavasti riigipoolse rahalise toetuse ja pideva ning varasemast suurema hooajalise turistidevoo just nende külale, kui danide kultuuriinkubaatorile. Kokkuvõttes paraneks nende kõigi elujärg.
Pidu läbi. Jätsime jumalaga ja võtsime ette uue päevakorrapunkti- matused. Sadrak kiirustas meid külast välja ja ohhoo, mäenõlv tee ääres oli rahvast täis. Kümned, suured ja väikesed, vanad ja noored. Meid lasti mööda ja võeti sappa. Nad kõik ootasid, et koos tähtsate külalistega matusetseremooniale minna. Kohale jõudes selgus kahjuks, et põletusmatus oli juba toimunud, langetasime pead sisuliselt lõpuni põlenud tuleriida juures.
See, mida nüüd kuulda saime, oli müstiline. Mehed laulsid madalas bassis ja baritonis meloodilist, mediteerivat ühislaulu. Ehe ja toores joig. Tempo ja tooni tõusude langustega, aega ajalt keegi soleeris ja koor siis jälle järele. Tõeliselt nauditav, ilus, müstiline ja samas nukker. Vääriline järelehüüe sinnapoole äraläinule. Imeilus ja huvitav elamus.
Kui Zadrak ja Zed olid küllalt laulda saanud ning meeste majast väljunud, asutasime minekule, käteldes läbi kõik juba ära laulnud või just äsja laulma saabunud mehed (nende initsiatiivil). Muuseas, Lea ja Anju enam ei kohmetunudki, surudes käppa rahvariietatud (st porgandpaljal) mehel. Harjumise asi.
Naised ja lapsed elavad ja ööbivad rangelt naiste majas. See on märgatavalt väiksem, kui meeste oma. Ühes külas on mitu naiste maja, suuremates külades võib ka meeste maju mitu olla. Ehk siis naistemajas elavad pead-jalad koos mitme pere naised- lapsed, meestemajas mitme pere mehed.
Naistel, lastel, valgetel ja misjonäridel on keelatud meeste majja siseneda, see on püha koht, kuid ukse pealt sisse vaadata võivad küll. Poisid saavad meestemajja elama, kus neile siis vähehaaval meeste elutarkusi õpetatakse, alles siis, kui vanemad on korraldanud meheks saamise tseremaoonia. Sisuliselt on see suur pidu kogu külarahvale, milleks poisi vanemad peavad ohtralt sigu ohverdama. Vanus pole oluline, vahet polevat, teed peo ära, saad poja meeste majja.

Sellele "5 aastat seksita" jamale on Baliemi oru meessugu ajaloo jooksul lahenduse leidnud- kui jõuad ülal pidada mitut naist ja rohkelt lapsi, siis lase käia. Boonuseks- keppi saab tihemini. Kui üks naine imetamas, aeled teisega.
Vot sihukesed kombed Baliemi orus. Veel.
Vaata kogu pildigaleriid, http://nagi.ee/photos/valdek/sets/243837/
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar